معرفی محصول

شوتینگ زباله چیست؟

شوتینگ زباله دستگاهی است که در ساختمان های مدرن و با ارتفاع زیاد جهت دور انداختن پسماند و زباله ها استفاده می شود. با وجود آن علاوه بر اینکه دارای صرفه اقتصادی است؛ راحت تر نیز می توان پسماند و زباله را جمع آوری نمود.

شوتینگ زباله  از چند محفظه جهت دریافت و خروج زباله تشکیل شده و جهت حمل و هدایت زباله از یک کانال برخوردار می باشد؛ این کانال تا پایین ساختمان هدایت شده است. انواع برج ها، ساختمان های صنعتی، هتل ها و آپارتمان های مدرن مجهز به این سیستم هستند. نمونه های پیشرفته آن نیز به سیستم شست و شو و تهویه مجهز هستند که از پخش شدن بوی نامطبوع جلوگیری کنند و بهداشتی تر می باشند.

معرفی انواع سیستم شوتینگ زباله

این سیستم از نظر قرارگیری و شرایط نصب در دو نوع شوتینگ داخلی و شوتینگ خارجی دسته بندی شده است.

  • شوتینگ خارجی: کانال یا مسیر منتقل شدن زباله در خارج از ساختمان زمانی نصب می شود که ساختمان کامل ساخته شده باشد. در زمان ساختن ساختمان مکانی برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل در ساختمان های قدیمی نیز امکان نصبش وجود دارد.
  • شوتینگ داخلی: از پراستفاده ترین نمونه هاست که در زمان ساختن ساختمان مکانی جهت نصب آن در نظر گرفته شده است و اقدامات لازمه طی ساخت و ساز انجام گرفته خواهد شد.

همچنین بر اساس کارکرد نیز در ۵ دسته قرار می گیرد. مانند:

1- شوتینگ زباله آپارتمان:

از رایج ترین نمونه هاست که به جهت راحتی در جمع آوری زباله در آپارتمان هایی با ارتفاعات زیاد، اجرا می شود که از امکانات تفکیک کننده زباله، تهویه، شستشو و غیره برخوردار می باشد.

2- شوتینگ نخاله های ساختمانی:

در زمان تعمیرات ساختمان به منظور جمع آوری نخاله بکار می رود.

3- شوتینگ زباله های بازیافت پذیر:

جهت جمع آوری زباله های خشک و قابل بازیافتی اجرا خواهد شد.

4- شوتینگ بیمارستانی:

به جهت سرعت بخشیدن و سهولت به نظافت طبقات، جمع آوری ملحفه های کثیف و انتقال زباله های عفونی نصب می شود.

5- شوتینگ هتل:

در هتل های مدرن و بزرگ بکار می رود که جهت جمع آوری ملحفه های یکبار مصرف و زباله در هر طبقه استفاده می شود. لذا در بالا بردن سرعت بهداشت و نظافت نقش مهمی دارد.

مزایای نصب شوتینگ

  • با وجود شوتینگ زباله انواع آشغال را می توان از آپارتمان هایی بلند جمع آوری نمود و این به حمل آسان آنها نیز کمک خواهد کرد.
  • هر سیستمی از آن به مخزن زباله مجهز شده که ماشین زباله شهری براحتی می تواند عملیات تخلیه این مخزن را به راحتی انجام دهد.
  • وقتی زباله ها روی هم انباشته شوند؛ باعث مرطوب شدن هوا شده و در اینصورت حشرات موذی و میکروب ها را تکثیر می کنند. اما با وجود این دریچه در انتهای آن، حشرات نمی توانند وارد ساختمان شوند.
  • در زمان حمل زباله جهت انتقال آن به بیرون ساختمان ممکن است شیرابه های زباله در راهرو و آسانسور ریخته شوند. لذا با وجود این دستگاه مشکلی از این بابت نخواهید داشت.
  • با این وجود دیگر نیازی نیست هر روز کیسه زباله را به محل زباله دان ببرید بلکه از طبقه مربوط به خود آب را داخل این دستگاه قرار می دهید. لذا علاوه بر صرفه جویی در وقت، آسایش و بهداشت ساکنین را فراهم می کند.
  • نصب این شوتینگ بسیار باصرفه بوده و هزینه اضافی در بر نخواهد داشت. همچنین در مصرف برق صرفه جویی نموده و راحتی را برای اهالی فراهم می کند.

شستشو شوتینگ زباله

سیستم شوتینگ به صورت خودکار مورد شستشو قرار می گیرد و در طول کانال، آب از خروجی های مختلف به داخل کاتال با فشار سرازیر می شود. همزمان نیز در طول کانال برس های چرخنده بزرگ چرخش نموده و باعث حذف شدن جرم های موجود در بدنه کانال می شود. درنتیجه علاوه بر تمیز شدن بدنه، آب آلوده نیز وارد فاضلاب خواهد شد. بنابراین امکان آتش سوزی و ترویج بیماری وجود نخواهد داشت.

شوتینگ زباله در پروژه های در حال ساخت

از آپارتمان های در حال ساخت در روز تعداد زیادی زباله جمع آوری می شود و این زباله ها شامل آجرهای خرد شده، سنگ های باقی مانده و نخاله ها است که دفع آنها بسیار سخت می باشد. به همین دلیل سازندگان با نصب این سیستم، نخاله را از طبقات بالا جمع آوری نموده و داخل کانال یا مخزن می ریزند.

سیستم شوتینگ زباله چگونه کار می کند؟

تمامی دستگاه های شوتینگ عملکرد یکسانی دارند و از سه بخش اصلی کامپکتور زباله، دریچه شوت زباله و کانال شوت زباله ایجاد شده اند. کانال اصلی آن ارتفاعی به اندازه ارتفاع ساختمان دارد و برای هر واحدی یک دریچه در آن تعبیه شده است۔ از طریقه دریچه، زباله به کانال اصلی و مخزن می رسد که مخزن کار فشرده سازی و کاهش حجم آن را بر عهده دارد.

بخش های اصلی شوتینگ زباله

شوتینگ زباله از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک را شرح خواهیم داد.

  • کانال اصلی شوت زباله: بسته به کاربری، تعداد واحدها و تعداد طبقات دارای ارتفاع مختلفی است. جنس آن از گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ می باشد و سطح مقطع آن نیز استوانه ای بوده تا اصطکاک میان سطح و زباله به حداقل برسد. اندازه کانال اصلی از ۴۰ تا ۸۰ سانتی متری بوده و اندازه دقیق آن به تعداد واحدها بستگی دارد.
  • کانال سه راهی یا تقسیم کننده: محل تماس بین دریچه شوت و کانال اصلی است که زباله بعد از اینکه از محفظه شوت خارج شد؛ بوسیله این سه راهی به کانال اصلی می سد.
  • سیستم شستشو: با قرار گرفتن نازل های مسئول پاشش آب در بخش های مختلف، بعضی از سیستم شستشو جهت عملکرد بهتر مجهز به ابزارهای تمیز کننده و سیستم شستشو هستند.
  • سرعت گیر: وقتی ارتفاع ساختمان بالا رود سرعت گیر جهت کاهش سرعت ناشی از پرتاب زباله عمل می کند در اینصورت کیسه های زباله پاره نخواهند شد.
  • دریچه شوت زباله: هر واحدی دارای یک دریچه است که جنس آن گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ می باشد. که جهت عدم پخش بوی نامطبوع در ساختمان، در زمان باز شدن درب مجرای ورودی به اصلی ترین کانال بسته خواهد شد. وقتی زباله را به محفظه کوچک بگذارید؛ با بسته شدن درب، زباله وارد کانال می شود.
  • دریچه انتهایی: در بخش انتهایی کانال وجود دارد که وقتی زباله به آن می رسد به صورت اتوماتیک درب باز و بسته خواهد شد. در اینصورت بوی نامطبوع و حشرات موذی وارد ساختمان نخواهد شد.
  • سیستم تهویه: این سیستم از وارد شدن بوی نامطبوع به ساختمان جلوگیری می کند.
  • عایق صوتی: از انتقال صدای ناشی از انتقال زباله جلوگیری می نماید.
  • مخزن زباله: وظیفه فشرده سازی حجم زباله را دارد.
بازگشت به لیست